zaterdag 22 maart 2014

Het ultieme pizzarecept

Jarenlang heb ik eraan geschaafd, beetje van dit erbij, beetje van dat eraf, en nu is het naar mijn zin.
Het is alleen jammer dat ik geen houtoven heb, ik zie mijn lief al met ontbloot, bezweet bovenlijf hout kloven op zaterdagmorgen, zodat de oven zondagavond heet zal zijn, heel heet…Maar nu dwaal ik af.

Hier mijn recept, gaat ermee heen en vermenigvuldig het, of u, of allebei.

Neem voor 2 grotemensenpizza's en 2 mini's:

400 gram bloem
2 tl zeezout
2 g instant gist (groen zakje van Oetker)
1,9 dl lauw water
een scheut olijfolie
een scheut honing
evt. wat kruiden (die kleine potjes van Xenos zijn zeer geschikt, ik gebruik meestal de Sicilië melange)

Tomato frito van Heinz
Alles wat je lekker vindt op een pizza



Kneed alle ingrediënten (behalve de Tomato frito en alles wat je lekker vindt op de pizza)
10 minuten door elkaar, tot je een soepel deeg hebt.




Laat het deeg minimaal 2 uur rijzen, onder een vochtige theedoek, op een tochtvrije plek.

Zorg dat je oven zo heet mogelijk is voorverwarmd, de mijne gaat tot 250 graden...

Rol het deeg uit tot ongeveer 3 mm dikte. Wrijf je deegroller ook in met bloem, dat helpt tegen het plakken.
Ik heb een handige deegroller van Joseph Joseph, waar ik verschilende maten plastic rondjes op kan schroeven, zodat het deeg overal even dik blijft. Aanrader!


Bestrijk de pizza's met Tomato frito van Heinz

Beleg ze, of laat je gezin dit zelf doen (scheelt gezeur aan tafel!)



Bak de pizza's ongeveer 10 minuten zo heet mogelijk.


Kijk, er zitten van die luchtbellen in, net als bij de Italiaan!





Na het eten van deze pizza ben je verpest en kun je nooit meer een diepvriespizza wegkrijgen, die lijken dan ineens heel erg op smakeloze kauwgom. 

Nee, doe je ogen dicht, geniet en waan je in Italië, mmmm….

1 opmerking:

  1. Die zien er fantastisch uit......dat kan toch vast ook wel met boekweitmeel? Nou ja, dan doe ik jouw recept vast te kort, maar ik krijg enorm veel zin en pizza. En dan te bedenken dat ik daar eigenlijk niet zo gek op ben ;-) Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen