maandag 13 januari 2014

Jachtschotel

Lekker, het wordt winter! Terwijl half Nederland zich meteen begint af te vragen of de tocht der tochten gereden zal worden, en de rest zich verheugt op het mooie winterse landschap, graaf ik in mijn geheugen om mijn lievelings-winter-recepten op te duiken en lekker te gaan koken.
Dit is zeker weten één van mijn favorieten.
Er bestaan wel honderd variaties, met bruin bier, ontbijtkoek, mosterd en nog veel meer. Maar deze ietwat simpele versie smaakt zo lekker, het water loopt me nu al in de mond!

Snijd 600 gram runderlappen en 4 uien in stukjes:

Bak dit ongeveer 5 minuten in 75 gram (!!) margarine of opgespaarde jus:

Roer 1 tl paprikapoeder, 2 dl rode wijn, 2 dl warm water en 1 verkruimelde runderbouillontablet door het vlees:


Steek twee keer een kruidnagel in een laurierblaadje en doe ze erbij. Laat dit 2 uur afgedekt in de oven sudderen op 160º C, of halveer de hoeveelheid wijn & water en laat het 8 uur sudderen in de slowcooker op stand low. Die staat bij ons in de garage en daar rook het dus de hele dag naar sudderend stoofvlees, mmm:


Heerlijk met rode kool en aardappelpuree. Aanvallen!

Ook heerlijk: Aan het einde de laurierblaadjes verwijderen en 2 appels, geschild & in stukjes gesneden toevoegen. Schep dat allemaal in een ovenschaal, schep er puree op, bestrooi met paneermeel, klontje boter erop en nog een half uurtje in oven.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten