woensdag 15 januari 2014

Excellente school!

Stel je voor dat het je niet lukt op de basisschool. Je komt niet mee, of je voelt je zó druk dat je meer tijd op de gang doorbrengt dan in de klas, of je krijgt je werk nooitnooitnooit af en daardoor heb je ook geen moed meer om er überhaupt aan te beginnen, of je bent steeds maar bang, of je durft echt niet te praten, of…. iets heel anders.
Dan volgt er een heleboel gepraat, onderzoek, nog meer gepraat, observaties, plannen die soms lukken en soms niet en soms, héél soms volgt dan een verwijzing naar het speciaal onderwijs.
En daar werk ik.

Maandag hebben we een enorme kroon op ons werk gekregen: het predikaat 
EXCELLENTE SCHOOL!!
We zijn de eerste SBO-school in Nederland en we kregen uit handen van Mark Rutte himself een oorkonde een tegeltje, maar vooral een heleboel eer.
Dat moest natuurlijk gevierd worden en we zijn flink in de watten gelegd.



Met mijn klas heb ik mooie scholen geknutseld en elk kind laten vertellen waarom onze school nou zo excellent is. 
Er kwam een hoop oud zeer naar boven, en ik moest regelmatig een flink brok wegslikken.
Dit is wat ze zeiden:


De Wissel is een excellente school omdat

 je hulp krijgt van de juf.
 je meer aandacht krijgt.
 juf je snel helpt.
 je geen ketting om hoeft naar de wc. 
 je meer tijd krijgt om te werken. 
 ik hier meer uitleg krijg en omdat ik naar De Ruimte mag. 
(Dat is ons rustige lokaal, waar kinderen kunnen pauzeren als het plein te druk voor ze is.)
… er minder kinderen in de klas zitten. 
 ik fijn alleen zit. 
 mijn werk makkelijker is. 
 het hier niet zo druk is en juf me helpt. 
… hier minder wordt gepest en omdat ik mijn werk afkrijg.
 ze hier zeggen dat ik het wel goed kan. 
 we hier heel gezellig met elkaar buiten spelen.
 omdat de juffen en de meesters op het plein goed opletten dat er niet gepest wordt.
 je hier stophandjes krijgt en dikke duimen, dat vind ik makkelijker. (Dat is ons systeem om kinderen bewust te maken van hun goede en verkeerde gedrag.)

Wat een excellente kinderen, vind je niet?
En toen vroegen ze: "En jij juf? Wat vind jij?"
Ik realiseerde me ineens wat een moeilijke vraag het eigenlijk was… Hier mijn antwoord:
… omdat we met elk kind een plannetje maken, en steeds vertrouwen in jullie blijven houden.
Want zo is het!

We kregen deze prachtige speld, door een kunstenares speciaal voor ons ontworpen, met als thema: een stap vooruit, innovatie en vernieuwen. (De heren kregen een dasspeld.)


Hier een trotse juf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten