vrijdag 26 september 2014

Het keukenhuis

Met de lezerij gaat het goed, ik mag niet klagen, want alle boeken die ik de afgelopen tijd las waren goed, of steengoed. Wat een heerlijkheid is dat.
Op zoek naar een goed boek Google ik soms maar wat, een tijd terug tikte ik zoiets als "beste boek dat ik ooit heb gelezen"  in het zoekvakje, en zo kwam ik terecht op allerlei blogs, forums en websites waar mensen hun lievelingsboeken aanprezen. Daar dwaalde ik heerlijk rond en ondertussen verzamelde ik mooie titels.
Zo ook deze, die werd vergeleken met "Een keukenmeidenroman"en dat vond ik echt een indrukwekkend boek.



Nou, deze kan er zeker aan tippen, ik waande me echt op die plantage, zo rond het jaar 1800, tussen de slaven en de rijke blanken. En ik leefde mee met al die levens, die met elkaar vervlochten waren, zonder dat dit altijd gewenst was. Wat een ellende, in die tijd, onvoorstelbaar...

Hier de samenvatting van bol.com:

In 1791 arriveert het zevenjarige Ierse weesmeisje Lavinia bij de tabaksplantage Tall Oaks. Ze krijgt een plek toebedeeld bij de slavenfamilie in het keukenhuis, waar ze liefdevol wordt opgenomen.
Maar door haar blanke huid raakt ze ook betrokken bij de familie des huizes. Wanneer Lavinia trouwt met hun getroebleerde zoon, wordt haar loyaliteit zwaar op de proef gesteld.

Het is een lief, naïef meisje, die Lavinia en ze heeft niet altijd in de gaten dat mensen het soms slechter bedoelen dan het lijkt. En zo ontstaan er heel veel problemen.
Wederom een aanrader: lezen dus!

1 opmerking: