donderdag 14 april 2016

Zoete aardappel muffins van Jamie Oliver

Toen ik dus bezig was om samosa's te maken, uit "Jamie's superfood", bleek dat ik een halve zoete aardappel over hield. En ik moest 20 minuten wachten, omdat er zolang een prutje moest pruttelen.

Ik zocht in het boek naar nog iets met zoete aardappel en vond een recept voor ontbijtmuffins. Van die ontzettend gezonde. Dus één twee drie, hup.
Ik kon met mijn halve zoete aardappel slechts eenderde van het recept maken, de rest van de ingrediënten had ik toevallig ook in huis, behalve Spaanse peper, nou, die wil ik toch niet in mijn ontbijt. Ik ga ze trouwens stiekem als lunchmuffin gebruiken, ook.

Ik weet niet hoe groot de muffins van Jamie Oliver gemiddeld zijn, maar ik kon met eenderde van de ingrediënten 11 muffins bakken. Zat.

Zo gingen ze de oven in...

... en zo kwamen ze d'r uit.


Ik zag dat het recept ook op internet te vinden is, namelijk hier: klik!

(Inplaats van zonnebloempitten gebruikte ik pijnboompitten, en ik voegde wat komijnzaad en sesamzaad toe.)

ZOETE AARDAPPELMUFFINS RODE SPAANSE PEPER, KAAS & ZAADJES
Nodig: 12 muffins
Kcal: 366
Zoete aardappelmuffins rode Spaanse peper, kaas & zaadjes
Ingrediënten
  • Olijfolie
  • 600 gr zoete aardappels of 1/2 flespompoen
  • 4 lente-uitjes
  • 1-2 verse rode Spaanse peper
  • 6 grote eieren
  • 3 el hüttenkäse
  • 250 gr zelfrijzend volkoren bakmeel
  • 50 gr Parmezaanse kaas
  • 1 el zonnebloempitten
  • 1 el maanzaad
Bereidingswijze
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden (of gasovenstand 4).
  2. Bekleed een muffinvorm (met 12 bakjes) met papieren cups of in vierkantjes gevouwen stukjes bakpapier van 15 bij 15 cm, en vet ze heel licht in met een propje keukenpapier met olie.
  3. Schil de zoete aardappels en prak of rasp ze in een grote kom. Maak de lente-uitjes schoon, snijd ze samen met de pepertjes in dunne ringetjes, houd de helft van de pepertjes apart en doe de rest met de lente-uitjes in kom.
  4. Breek de eieren in de kom, doe er de hüttenkäse en het bakmeel bij, rasp er het grootste gedeelte van de parmezaan over en voeg naar smaak zeezout en zwarte pepper toe. Meng goed.
  5. Verdeel het muffinmengsel over de bakjes, strooi er de zonnebloempitjes en maanzaadjes bij, en leg er de flinterdunne ringetjes rode peper op. Schaaf er het laatste stukje parmezaan over.
  6. Zet ze 45-50 minuten onder in de oven (als je pompoen gebruikt gaat het iets sneller - check ze dan na 35 minuten), of totdat ze goudbruin en gaar zijn.
Note
Een tip van Jamie, bereid ze 's avonds voor en dan hoef je ze de volgende dag alleen maar in de oven te doen. // Deze muffins zijn vooral erg lekker als je ze 5 minuten nadat ze uit de oven zijn gekomen serveert, maar eventueel zijn ze in de koelkast ook een paar dagen houdbaar. // Reken op 2 muffins per persoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten