vrijdag 29 april 2016

Ma van Hugo Borst

Ik zal wel een van de weinigen zijn, maar ik kende Hugo Borst niet. Ja, ik had zijn hoofd weleens gezien op TV, maar meestal in een sportprogramma, en dat soort programma's wordt in ons gezin vermeden.
Ik kende zijn hoofd dus, een beetje slonzig, met dat iets te lange vettige haar.

Maar omdat ik lid ben geworden van Elly's choice, een soort online boekenclub, die jou voor 3 euro per maand 10 digitale boeken laat downloaden, en omdat Hugo z'n moeder daarbij zat, las ik het.

En wat was het prachtig. Wat een gevoelige, liefhebbende zoon is Hugo voor zijn "Ma".
Als ik oud word en die lastige meneer Alzheimer krijgt me te pakken, hoop ik dat ik met net zoveel liefde en zorgzaamheid wordt omringd als de moeder van Hugo Borst.

Het boek leest zalig weg, een aantal hoofdstukken verscheen al eerder in het AD. Ik had gewild dat het veel dikker was.




Hier de samenvatting van bol.com:

Hartverscheurend boek van Hugo Borst over zijn dementerende moeder, liefdevol en met veel gevoel geschreven. Hugo Borst vindt ‘mantelzorger’ een raar woord, maar hij is het wel. Al drie jaar verzorgt hij zijn zesentachtigjarige moeder, die aan dementie lijdt. Op ontroerende en vaak geestige wijze schrijft hij over de ingrijpende gevolgen van haar aftakelende geest. Ook beschrijft hij hoe de onvermijdelijke verhuizing naar een verpleeghuis verloopt. Intussen haalt hij herinneringen op aan zijn jeugd en aan zijn moeder in betere tijden. Ma is een liefdevol en prachtig geschreven portret van een moeder en haar zoon. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten