woensdag 13 april 2016

Samosa's van Jamie Oliver

Helemaal in de geest van de kook-ontzettend-gezond hype, maakte ik samosa's uit "Jamie's Superfood". Ja, samosa's, daar had ik eigenlijk ook nog nooit van gehoord. Maar dat is dus echt leuk om te maken, zeker als je van origami houdt!

Eerst moest ik een prutje maken, met allerlei gezonds erin, zoals bruine rijst en zoete aardappel. 


Toen dat prutje, dat ik een beetje flauw vond en daarom opleukte met wat gemberpoeder, komijnpoeder, paprikapoeder en zout & peper, was afgekoeld, begon het vouwen. Daarvoor sneed ik velletjes filodeeg door, zodat er een rechthoek ontstond.





Dat bovenste randje maakte ik een beetje nat en zo plakte ik het envelopje dicht.
Toen gingen ze in de oven en daarna konden we smullen.


Er hoort een dipje bij van yoghurt met kerrie en natuurlijk wat groens:
komkommer stukjes met wat uitgeknepen citroen erop.

Ik hield een halve zoete aardappel over. Wat ik daarmee maakte, lees je morgen!


Hier is onderstaand recept te vinden: klik!

Ingrediënten voor 4 personen

50 gr bruine rijst
olijfolie
100 gr mager rundergehakt
kerriepoeder
1 ui
2 tenen knoflook
1 zoete aardappel (250 gr)
1 rode Spaanse peper
8 takjes verse koriander
4 grote vellen filodeeg (of bladerdeeg)
1/2 komkommer
1/2 citroen
4 el yoghurt
pittige chilisaus

Hoe?

Kook de bruine rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet hem af en laat afkoelen. Zet intussen een braadpan met 1 eetlepel olie, het gehakt en 1 afgestreken eetlepel kerriepoeder op matig vuur. Blijf regelmatig roeren terwijl je de ui en knoflook pelt, en samen met de geschilde zoete aardappel, de rode peper en de koriandersteeltjes fijnhakt. Doe alles bij het gehakt in de pan, laat ongeveer 15 minuten bakken terwijl je regelmatig roert, giet er 350 ml water wij en laat de boel 20 minuten pruttelen. Prak de zoete aardappel met een vork, breng het mengsel met peper en zout op smaak, laat afkoelen en roer er de rijst door.
Verwarm de oven voor tot 200°C. Normaal gesproken zijn vellen filodeeg 25 x 48 cm, dus snijd elk vel in de lengte doormidden. Bestrijk de vellen met een beetje water. Schep een achtste deel van de vulling op de onderste rand van elk deegvel. Vouw een hoek van het deeg over de vulling heen, zodat je de kenmerkende driehoekige vorm van samosa’s krijgt en plak het randje dicht met een beetje water. Leg ze op een bakplaat met antiaanbaklaag en zet ze 20 minuten in de oven, of totdat ze krokant en goudbruin zijn. Keer ze halverwege.
Snijd de komkommer in de lengte doormidden, schep er de waterige kern uit, snijd het vruchtvlees in kleine blokjes en maak ze aan met het citroensap. Serveer 2 samosa’s per persoon met een flinke lepel yoghurt, een scheutje chilisaus en een schep van de frisse komkommer. Pluk de korianderblaadjes van de takjes en strooi ze erover, strooi er een snufje kerriepoeder op en ga aan tafel!

Extra info

Calorieën per persoon: 338




Geen opmerkingen:

Een reactie posten