zondag 17 april 2016

Tolhuiskoekjes, makkelijk en lekker

Ik ben dol op koken en bakken, dat is geen nieuws.
Een ingewikkeld en bewerkelijk recept vind ik een leuke uitdaging, maar soms heb ik zin in supermakkelijk. Zoals deze koekjes.

Ze komen uit dit boek.

Tijdens het deeg maken wisten we het eigenlijk al want dat smaakte al zo zalig.
Ze werden echt super-super-superlekker. Iedereen smulde.

Voor het bakken, al heel lekker.

Dit heb je nodig, voor een enorme koek. Je kunt 'm ook in een springvorm bakken en dan, net als boterkoek, in punten snijden.

340 gram bloem
1 tl zuiveringszout
(Bij Etos, of een andere drogist.)
1/2 tl zout
225 g boter
150 g kristalsuiker
150 g lichtbruine basterdsuiker
2 tl vanille essence
(Hoera! Ik kon mijn eigen vanillestokjes-in-wodka-essence gebruiken!)
2 eieren
200 g fijngehakte pecannoten
(Die had ik niet in huis, maar wel een zakje amandelschaafsel en nougatine. Dat werkte ook. Elk nootje kan wel, denk ik. Als het maar fijn gehakt is.)
150 g fijngehakte pure chocolade


Verwarm de oven voor op 190 graden, vet een vorm van 32 x 32 cm in (of een grote springvorm, dus). Bekleed de bodem met bakpapier, dat heb ik trouwens niet gedaan, bedenk ik nu.
Zeef de bloem met zuiveringszout en zout.
Klop de boter met beide soorten suiker en vanille.
Klop de eieren erdoor.
Zeef het bloem mengsel erbij, en doe de noten en chocolade erdoor.
Kneed of roer door tot een kleverig, zalig deeg.

Doe het in de vorm en druk aan met de bolle kant van een lepel. Pas op, het gaat nog wel rijzen in de oven, dus zorg dat het een stukje onder de rand van de vorm blijft! Neem anders een grotere vorm, of maak er twee ;-). Bij mij overstroomde de vorm flink in de oven, want ik had 'm tot het randje gevuld.

Bak het in 25 minuten goudbruin en gaar. Laat het 5 minuten afkoelen, snijd in stukken en laat ze op een rooster afkoelen. Smulze!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten