zaterdag 21 juni 2014

Goed boek, lekker leesvoer

Het heeft me heel wat nachtrust gekost, want van slapen was geen sprake zodra ik dit boek opensloeg. Het was gewoon onmogelijk om te stoppen met lezen, zo goed is het geschreven en zo intrigerend is het.


Elk hoofdstuk wordt beschreven met een ander personage als ik-persoon, maar eigenlijk draait alles om Jacob. Hij heeft Asperger (dat is een vorm van autisme) en het blijft onduidelijk of hij nou die moord heeft gepleegd, of niet.

Hier de samenvatting van bol.com:

Jacob Hunt is een tiener met het syndroom van Asperger die geobsedeerd is door forensisch onderzoek. Dankzij zijn politiescanner verschijnt hij steevast op de plaats van het misdrijf en zegt dan tegen de agenten wat ze moeten doen… en meestal heeft hij gelijk. Wanneer het stadje wordt opgeschrikt door een afschuwelijke moord, wil de politie Jacob enkele vragen stellen. De symptomen van Asperger – wegkijken, zenuwtrekjes en een vlakke stem – wijzen voor de politie op Jacobs schuld. Voor zijn moeder Emma is het de zoveelste bevestiging van het onbegrip waar haar gezin al zo vaak mee is geconfronteerd. Voor zijn broer Theo is het alweer een teken dat er niets normaal is vanwege Jacob. Maar is Jacob schuldig aan moord?


Het las als een trein en het gaf een hele goede indruk van leven met Asperger, zowel voor Jacob zelf, als voor zijn familie. Ongelooflijk intens...

Op een aantal blogs die ik volg las ik over een ander boek van deze schrijfster: De Verhalenvertelster, dat heeft veel mensen diep geraakt. Die staat nu dus op mijn lijstje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten