vrijdag 21 februari 2014

Mam! Mag ik een glas water, een glas olie en 10 minuten?

Onze jongste zit vol verrassingen, zo vond ik haar afgelopen weekend 's morgens vroeg in haar ondergoed voor het woonkamerraam, ze had daar haar tafeltje neergezet omdat ze het uitzicht wilde natekenen.


Wat best goed lukte, dit zijn dus de huizen van de overburen, maar dan geheel zonder diepte:
(De dakkapellen zijn mijn favoriete onderdeel.)



Ze zit ook vol vragen, die ik soms zie aankomen, maar vaker niet. Deze keer vroeg ze om olie, water een ansichtkaart en 10 minuten, dat laatste voegde ze er glunderend aan toe, waardoor ik natuurlijk weer smolt en het schatje haar gang liet gaan. Ze zat weer eens rond te neuzen op proefjes.nl, dus dit kon leuk worden.
En dat werd 't!

We moesten een glas met water vullen, helemaal tot de rand en er dan een ansichtkaart op leggen.
Daarna vulden we ook een glas met olie. Toen werd het spannend, want het glas water moest ondersteboven op het glas olie gezet worden, met die ansichtkaart ertussen.



Toen trok ze de kaart ertussen vandaan...


En voilà! Water en olie wisselden sensationeel van plek!

Ze was intens tevreden, maar had geen idee waardoor het kwam. "Dat draait gewoon om, mam" was haar eenvoudige verklaring en het kostte even wat moeite om haar ervan te overtuigen dat water zwaarder is dan olie.
"Echt?"
"Echt!"
"Coooool!"



2 opmerkingen:

  1. Wat heb je toch leuke kinderen. Ik ga nu trouwens meteen naar proefjes.nl want ik snap helemaal niks van dit soort dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gratis advies voor je jongste: NATUURKUNDE gaan studeren, de hele dag experimenteren.......Mien

    BeantwoordenVerwijderen