vrijdag 6 mei 2016

Aardbeien, overal aardbeien!!

Ze zijn er weer, die volle, sappige zomerkoninkjes, met hun blozende, aantrekkelijke uiterlijk.
Afgelopen week had Yvette van Boven ze in de spotlights staan in haar programma: "Koken met van Boven"  waar ik groot fan van ben.
Hier: klik! kun je de uitzending terugzien.

Ze vertelt niet alleen wat je ermee kunt maken, zoals haar supermakkelijke, zalige aardbeienlikeur, maar ook iets over de geschiedenis en dat vind ik zo leuk.
Ze heeft er zelfs een sprookje bij getekend, dat ze in die aflevering laat zien.

In het Mauritshuis viel mijn oog op dit kunstwerkje:



Het is het "Stilleven met aardbeien" van Adriaen Corte en in de app van het Mauritshuis, kun je het aanklikken en wordt er meer over verteld. Die app werkt ook thuis, trouwens. Adriaen liet de aardbeien in volle glorie zien, van alle kanten en zelf de bloesem. Knap hoor, dat je ze zo kunt schilderen, net alsof ze fonkelen...

Zelf bakte ik deze week koek-schelpen, ook wel tartelettes genoemd, in van die mini quiche vormpjes. Toen ze waren afgekoeld, vulde ik ze met aardbeien en opgeklopte slagroom met poedersuiker en lekker veel mascarpone erdoor (half om half, om precies te zijn). Mmmmm!


Wil je schelpen ook bakken? Ze komen uit dit hilarische kookboek van Sara Kroos:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten