vrijdag 18 september 2015

Een vrolijke winterjas met hertjes en bloemen

Ook al zit ze in groep 7, ze was zeer beslist over deze vrolijke stof. "Die wil ik! Echt!"
Heerlijk, ik mocht toch weer lekker roze bloemen en leuke hertjes onder m'n naaimachine door laten zoeven. (Het is ribcord, trouwens, ook wel babyrib genoemd.)
Met een beetje weemoed, want dit zal wel de laatste uitbundige vrolijke kinderjas voor haar zijn.

Twee jaar geleden maakte ik dit patroon ook al eens voor haar (klik!) en dat wist ze het nog.
"Wl je die jas weer maken, mama, want die zat zo lekker."

En dus ging ik aan de slag. Ik wist nog hoe moeilijk ik het patroon de vorige keer vond, dus ik moest wel even moed verzamelen.

Patroon: Ottobre 6/2012 meisjesjas Käpykuusi
Nu is de jas bijna af. Maar helaas moet ik toch mijn tornmesje weer gaan gebruiken...
De rits wil niet. De onderkant van de rits zit veel te strak tussen de voering en de jas, en zo krijgt ze 'm nooit lekker dicht. Die rits moet er dus voor een gedeelte weer uit. En er daarna weer in.


Voor de voering had ik nog een lap dikke zachte fleece met sterren liggen. De binnenkant is supervrolijk:



Er komen nog kamsnaps (plastic drukknoopjes) op de zakken. Ik twijfel tussen donkerblauw, roze of limegroen. Maar daar gaat onze dame me vast advies over geven.
Op deze foto komt de kleur van de stof het beste tot z'n recht.
In haar linkerzak zit een lusje voor haar fietssleutel. Dan kan ze weer met een gerust hart ondersteboven aan het klimrek gaan hangen, zonder dat ze die kwijtraakt.
De zakken heb ik ook gevoerd met fleece; lekker warm aan haar handen.



De mouwen voerde ik met een restje van een lap katoen die mijn echtgenoot meenam uit Amerika.
In mouwen glijdt fleece namelijk niet zo lekker, en dan gaan de mouwen steeds binnenstebuiten als ze haar jas uittrekt. Katoen is wat gladder.
De fleece zit er wel onder trouwens, want anders lijkt het me te koud.


Ook deed ik er nog een laag thermo-fiberfill tussen. Heerlijk warm!

Vanavond is 'ie af. Of morgen. En dan hoop ik dat de jas nog een tijdje aan een hangertje mag pronken, want de temperaturen hoeven van mij nog niet omlaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten