dinsdag 17 december 2013

Vliesofix tutorial


Stel, je krijgt een mail van de vriend van het meisje waar je vroeger op paste (en waar je nu lekker gezellig af en toe mee afspreekt) dat binnenkort 25 wordt. En in de mail vraagt hij of je voor haar een sjerp wil maken, zodat ze kan schitteren op haar feestje. Dan smelt je toch gewoon?

Ik heb mijn kans gegrepen en er meteen een tutorial van gemaakt, voor alle mensen die graag eens iets met Vliesofix willen doen. "Vliesofix?" hoor ik je nu zeggen, nou dat is dit spul:



Wat is Vliesofix?

Vliesofix koop je bij een hobbywinkel of stoffenzaak. Je koopt het per meter of per vel. De prijs ligt ongeveer rond de €4,50 per meter. Vliesofix is een soort Vlieseline, maar dan een die dubbelzijdig plakt. Vlieseline strijk je ook tegen de stof aan, maar dit plakt alleen enkelzijdig. Vlieseline wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het verstevigen van een kraag aan een zelfgemaakte blouse.
Vliesofix bestaat uit twee lagen, waarvan de bovenste papier is. Dit papier lijkt een beetje op overtrekpapier. Daar tegenaan zit een plaklaag. Deze plaklaag plakt pas als je het verwarmt met een strijkijzer.
Bron: Hobby-en-overige.infonu.nl Klik!

Tadaaaa! Hier komt mijn tutorial:

Neem de tekst (of het plaatje) dat je gaat gebruiken spiegelbeeldig over op de Vliesofix.
Neem de tekst (of het plaatje) spiegelbeeldig over op Vliesofix

Teken op de kant die niet glanst.

Ik heb gewoon de achterkant van mijn printje overgetrokken.

Knip het uit en strijk het op de achterkant van de stof.
Gebruik de hoogste stand van het strijkijzer, pers gedurende 5-10 seconden.
(Ik gebruik hier zilveren stof met een zwarte achtergrond.)


Knip het uit.

Knip de letters uit, laat er een extra randje aanzitten voor het stikken, straks.

Knipperdeknip knip!
Pel nu het laagje papier eraf.
Er blijft een lijmlaagje achter op de stof, dat komt door dat strijken.


Terug naar de strijkplank: strijk nu de letters op de stof.
Pers, nu met een theedoek ertussen 15 seconden weer op de hoogste stand.
Pers niet te lang! Dan verbrandt de lijm en plakt het niet meer...


Maak van restjes een proeflapje om het stikken te oefenen.

Ik heb alles met een smalle zigzagsteek doorgestikt.


Klaar!




Hier zijn nog wat afbeeldingen van de mogelijkheden van Vliesofix, ze zijn eindeloos!
(Als je op de link klikt, kom je op de desbetreffende site.) Veel succes!

Fetedesgamins.blogspot.nl


Mamaatjefriekel.blogspot.nl

Deborasluijs.blogspot.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten