donderdag 7 mei 2015

De lege stad

Het las als een trein, dit boek, razendsnel en super spannend. Het las ook een beetje als een jeugdboek, vind ik, ik hoefde mijn best niet echt te doen om bij de les te blijven, of om diepere lagen te begrijpen. Dat vind ik er een beetje jammer aan.
Maar wàt een verhaal. Poehee, je zou maar meemaken dat je huis plat wordt gebombardeerd, met je gezinsleden er nog in...
Het boek vertelt het verhaal van de stad Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog. Ik wist daar niet veel van, behalve dan dat er verschrikkelijk gebombardeerd werd.

Door dit verhaal beleef je het bombardement en de verschrikkelijke gevolgen ervan van binnenuit.
Het boek is lang niet zo goed als haar eerdere boeken, zoals Jacoba, Dochter van Holland, of Rode sneeuw in December, maar je kunt natuurlijk niet altijd pieken, denk ik dan. Het is zeker een aanrader.


Hier nog even de samenvatting van bol.com:

De historische roman 'De lege stad' van schrijfster Simone van der Vlugt is een indrukwekkend boek dat zich afspeelt in Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. 
Op 14 mei 1940 wordt Rotterdam getroffen door het zwaarste bombardement dat Nederland heeft gekend. Voor de pasgetrouwde Katja betekent dit het einde van haar onbezorgde leven. Bijna de helft van haar familie komt om. Samen met haar man neemt ze haar overgebleven broertjes en zusjes in huis. Ze is vastbesloten hen door de oorlog heen te helpen. Maar naarmate het leven grimmiger wordt, wordt dit steeds moeilijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten