zondag 28 december 2014

De jongen die zijn vader zocht

Zoals "De jongen in de gestreepte pyjama" boeide, zo boeit dit boek ook.
Wat een geweldige schrijver is John Boyne toch, ik geniet van al zijn boeken en van zijn vermogen om de wereld te beschrijven door de ogen van een kind. (Dat is trouwens niet in al zijn boeken het geval hoor.)


Alfie Summerfield, zo heet het Engelse kind dat in dit boek de hoofdrol speelt. Zijn vader gaat vechten in de Eerste Wereldoorlog, maar na een tijd ontvangen ze geen brieven meer van hem. En dat ontdekt Alfie iets en gaat op pad. Ik zat er helemaal in en leefde mee met Alfie, maar zeker ook met zijn moeder. Wat een bestaan, al die armoede en dan ook nog je man heel ver weg.
Hier is de samenvatting, ik zou zeggen: lezen!!!

Op de dag dat de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, belooft de vader van Alfie Summerfield aan zijn zoon dat hij niet zal gaan meevechten - maar de volgende dag moet hij die belofte al breken. Hij gaat op een zeer speciale, geheime missie, en de hele oorlog lang heeft Alfie geen idee waar zijn vader zou kunnen zijn. Is hij inmiddels gesneuveld? Na de oorlog werkt de nu negenjarige Alfie als schoenpoetser op King's Cross Station. Dan leest hij onverwachts zijn familienaam op een vel papier dat toebehoort aan een legerarts. Zijn vader leeft nog, en ligt met een oorlogstrauma in een ziekenhuis ver weg. Alfie besluit dat het tijd wordt voor zijn eigen geheime missie: hij zal zijn vader in het ziekenhuis opzoeken en hem terugbrengen naar hun huis op Damley Road...

2 opmerkingen:

  1. Hee, die ken ik niet. (Ik lees ook alles van John Boyne). Op de lijst dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook toevallig....... Ik maak net een nieuw boekenlijstje met daarop ook wat titels van Boyne, die ik nog moet lezen. Deze titel kende ik niet. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen