donderdag 29 oktober 2015

Een vervallen begraafplaats in Deventer

Het geocachen voert ons naar vreemde plekken, waar we zoeken en speuren, zo onopvallend mogelijk, voor zover dat mogelijk is als iets achter een regenpijp verstopt zit in een drukke winkelstraat, bijvoorbeeld. Zie dan maar niet op te vallen met z'n vieren.
Ik ben de beste dekmantel, wat dat betreft, want in een drukke winkelstraat,trekken vele andere dingen mijn aandacht en is meezoeken van mijn kant er dus niet bij.
Ik laat dat trouwens meestal over aan m'n drie liefsten, moet ik eerlijk bekennen.

Deze keer lag er iets verstopt  op een begraafplaats. Die niet meer in gebruik is, hoor, moet ik er natuurlijk heel snel aan toe voegen, anders gaan mensen toch maar weer dingen van ons denken.

De begraafplaats ligt middenin Deventer. Nu wel, maar vroeger niet. Want rond 1816 werd het verboden om mensen te begraven in een stad met meer dan 1000 inwoners. En dus werd deze begraafplaats aangelegd, buiten de stad Deventer.
Om jaren èn zo'n 50.000 begrafenissen later toch weer omsloten te worden door woningen. En dus werd er weer een begraafplaats aangelegd, opnieuw een stuk buiten de stad.
Deze oude begraafplaats is nu een rijksmonument.

De geocache vonden we niet, want die was heel flauw door iemand weggehaald, ja dat gebeurt soms.
Maar wat was het een bijzondere plek...



In 1831 zijn hier de eerste mensen begraven, en in 1918 de laatsten.


Er zijn beroemde mensen begraven, zoals de familie Bussink, jeweetwel, die van de Deventer koek.


De gemeente Deventer wil dit rijksmonument in stand houden en zorgt voor evenwicht tussen verval en behoud.  Wat een geweldige gedachte.




Ooit groeide er vast een klein boompje op dit graf, en nu is de boom zelfs door het hekje heen gegroeid!



Wil je de begraafplaats aan de Diepenveense weg ook eens bekijken? Klik!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten