donderdag 31 maart 2016

Gezond pannenkoeken ontbijt

"Huh? Eten sommige mensen pannenkoeken als ontbijt??"
Dat was een ontdekking voor onze jongste, waarop ik mijn kans greep en een gezonde variant bakte, deze morgen om half 8.


Gezonde(re) pannenkoeken maak je zo:

Roer 100 gram boekweitmeel (daar schijnt van alles in te zitten dat goed voor je is), met 2 eieren tot een kleverige bal. Voeg dan 300 ml melk toe en kluts dit even door tot je een glad beslag hebt.

En dan bakken maar!

Ik ging dat gezonde boekweit toch nog even Googelen en vond dit (klik!).
Mooi, wij zijn voldaan. In meerdere opzichten.

  • Boekweit bevat veel van de flavonoïde rutine. Rutine remt ontstekingen en zorgt voor een goede doorstroming van het bloed. Het beschermt ons tegen hart- en vaatziekten.
  • Boekweit bevat veel mangaan, magnesium, fosfor, ijzer, zink, koper en vitaminen B. Magnesium heeft een kalmerend effect op je zenuwstelsel. Hierdoor slaap je beter, ervaar je minder stress en heb je een rustiger hartslag. Uit onderzoek blijft ook dat mensen die te weinig magnesium binnenkrijgen meer moeite hebben om op gewicht te blijven. Het is erg interessant om over magnesium te lezen dus ik kan iedereen aanraden hier eens naar te Google’n.
  • Boekweit houdt de bloedsuikerspiegel in balans, waardoor het de kans op diabetes verlaagt. Na het eten van boekweit voel je je ook lang verzadigd, waardoor je minder snel naar tussendoortjes grijpt.
  • Boekweit bevat veel vezels, zo’n 4,5 gram per cup (170 gram). Vezels beschermen vrouwen onder andere tegen borstkanker.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen